Featured

implementatie van ERP systeem geeft M.E. inzicht in resultaten

M.E. is een Belgische KMO met een 20tal werknemers actief als diensten leverancier, producent en groothandel in de ICT-sector. Deze KMO werkte nog volledig met papieren klantendossiers en opvolging (dossiernummers, offertes, bestellingen) in Excel met manueel gecreëerde Word documenten (voor communicatie: offertes, zendnota...). Er is geen integratie en alle informatie moest steeds terug ingegeven worden. (vb. geen automatische adresinvulling)

Voordelen:

  • Eenvoudige tools
  • Lokale opslag
  • Onafhankelijk van computer

Nadelen

  • Geen integratie
  • Dupliceren van gegevens
  • Geen centraal overzicht
  • Rapporteren is moeilijk

In 2016 werd er beslist dat een meer geïntegreerd systeem, waarbij er geen informatie moet gedupliceerd worden, het werk zal vereenvoudigen en helpen om fouten te vermijden.

Niet eenvoudig omwille van de heersende gedachte: “computers genereren meer problemen dan dat ze oplossen”

Bijkomend zal de rapportering ook eenvoudiger zijn.

Randvoorwaarden:

  • De huidige methodologie moet zo veel mogelijk behouden blijven
  • Het nieuwe systeem moet eenvoudig zijn zodat iedereen er mee kan werken.
  • Het nieuwe systeem moet lokaal draaien
  • Alle gegenereerde documenten moeten zo nauw mogelijk aansluiten bij de bestaande
  • Een export naar Excel moet ervoor zorgen dat “oude” manieren van werken kunnen blijven gebruikt worden.

Uitdaging

Deze KMO had jaren dezelfde manier van werken gebruikt. Iedereen kende het “systeem” en was er mee vertrouwd. Automatisatie en gebruik van informatica maakte ook niet echt deel uit van de bedrijfscultuur.  Elke aanpassing van de manier van werken werd door iedereen met de nodige argwaan bekeken.

Implementatie van ERP-systeem

De technische implementatie van het ERP-systeem met het aanpassen van de documenten was redelijk eenvoudig en zorgde niet voor onoverkomelijke problemen. De nieuwe en oude werkwijze sloten redelijk naadloos bij mekaar aan. De nieuwe documenten kwamen overeen met de bestaande maar zorgde wel voor een meer uniforme en professionele look.

Door goede ondersteuning werden de kleine mankementen al snel opgelost. Na enkele maanden van gebruik, begon iedereen de voordelen van het nieuwe systeem te zien. We konden al vlug laten zien dat de informatie veel sneller, en nauwkeuriger, boven water te halen was dan vroegen.

Het grootste bewijs van welslagen en tevredenheid is dat medewerkers nu zelf komen vragen om bestaande uitdagingen in het ERP systeem te integreren (proces van reparaties? RMA, barcodes) Ze willen zoveel mogelijk het ERP systeem gebruiken om hun werking verder te professionaliseren.

 

 

Deze website maakt gebruik van “cookies” (tekstbestandjes die op jouw computer worden geplaatst) om de website te laten functioneren, de website te helpen analyseren om onze dienstverlening te verbeteren of voor marketing doeleindes.
Overzicht van gebruikte cookies
Hieronder wordt beschreven welke cookies we zelf plaatsen en van welke third-party cookies gebruik worden gemaakt.
Noodzakelijke cookies
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website. Zonder deze cookies kunnen bepaalde onderdelen niet worden gebruikt.
Social media deel-knoppen
Op de site kunnen deel-knoppen zijn opgenomen om pagina’s te kunnen delen op social media platformen zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. Deze knoppen zijn stukjes code van de sociale media zelf en maken gebruik van een cookie. Deze cookie onthoudt dat een bezoeker ingelogd is, zodat men niet opnieuw op Facebook, Twitter of LinkedIn hoeft in te loggen wanneer zij iets willen delen. Om te zien wat zij met persoonsgegevens doen die zij met deze code binnen krijgen, kun je de desbetreffende privacy verklaringen inzien op hun eigen website: Facebook: https://facebook.com/policies/cookies Twitter: https://twitter.com/privacy Linkedin: https://linkedin.com/legal/cookie-table Deze verklaringen en links kunnen veranderen. We doen ons best om deze links up-to-date te houden.
Embedded content
Er kan gebruik worden gemaakt van content die op andere sites wordt gehost en op deze website wordt ontsloten. Denk hierbij aan YouTube- of Vimeo-video’s. Op vergelijkbare wijze als de sociale knoppen maken deze codes vaak gebruik van cookies. Wat zij met de cookies en persoonsgegevens doen, kun je vinden in het privacy beleid van de desbetreffende dienst. Wij hebben hier geen controle over. Vimeo: https://vimeo.com/cookie_list Google / YouTube: https://policies.google.com/technologies/cookies Analytische cookies
Analytische cookies verzamelen (vaak anoniem) gegevens en statistieken om te begrijpen hoe bezoekers de website gebruiken, zodat we de website en onze dienstverlening kunnen verbeteren.
Google Analytics
Via Google Analytics worden op deze website (geanonimiseerd) gegevens over het bezoekgedrag verzameld. Zo kunnen wij zien hoe bezoekers door de website navigeren. Wij gebruiken deze informatie om beslissingen te nemen over de inrichting van onze website. Tevens optimaliseren wij hiermee de werking van de website. Om zorgvuldige verwerking mogelijk te maken hebben we de volgende maatregelen getroffen: We hebben een bewerkersovereenkomst met Google gesloten; We hebben het laatste octet van het IP-adres gemaskeerd, wanneer je hebt aangegeven geen statistische cookies geplaatst wilt hebben; We hebben alle mogelijkheden die Google aanbiedt om ‘gegevens met Google te delen’ uitgezet; We maken geen gebruik van andere Google-diensten in combinatie met de Google Analytics-cookies. Wil je niet dat je bezoekgedrag wordt bijgehouden? Dan kun je een plugin van Google downloaden die dit voorkomt en is beschikbaar voor Microsoft Internet Explorer 11, Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari en Opera. Deze instelling geldt dan voor alle websites die je bezoekt, dus niet alleen voor deze website. https://tools.google.com/dlpage/gaoptout?hl=nl